onsdag 10 september 2008

Artigheter.

Jag måste vänja mig av med detta:

Någon säger: "Tack"
Jag svarar: "Tack"

Superdumt alltså. Inte så coolt. Förvirrande.

Exempel hämtat från alldeles nyss:
Expedit kommer gående med ett klädesplagg.
Hon: "Ursäkta, får jag bara störa dig lite."
Jag: "Javisst."
Hon hänger klädesplagget på stången framför mig, säger sedan: "Tack."
Jag: "Tack."


Men jag undrar: vad säger man? "Varsågod" låter inte heller så himla proffsigt alltid, det kan låta väl högtidligt liksom.
Hejdå.

5 kommentarer:

Peter sa...

No problemo hombrero. Så klart.

Sally sa...

Ja, men vad ska man säga. Varsågod får mig att känna mig så självgod. Ibland ler jag och nickar lite istället för att säga tack, men det funkar ju inte om inte expediten/motsvarande tittar på en..

epic alien sa...

Peter - åh SÅKLART! att jag inte tänkte på det. Undrar om det funkar med ett enkelt lite laid back "hombrero" bara.

Sally - jag vet, "varsågod", då låter det som om man tycker man har gjort något storartat, fast man kanske bara tog ett steg åt sidan. Le och nick kör jag också ibland, men då blir jag rädd att jag ler på fel sätt och ser hånfull och cynisk ut iställt för snäll och trevlig. Det är inte lätt inte. Ännu värre är det på andra språk.. "you're welcome" känns aldrig naturligt alltså..

epic fail sa...

JAG VET! ännu värre: jag säger "tacktack!" ofta. med lite gulligt tonfall som värsta mongo. hata

epic alien sa...

man kan lika gärna börja säga "ticke tack!" eller "tickeli tack tack!" på en gång... Varför försöka va cool liksom, det går ju ändå inte.


"hej heeej"
"kram kraaaam"


Eller vara riktigt seriös och ta fem minuter på sig för ett
"det var så lite så" + *rart leende*