fredag 10 oktober 2008

basutbudet (busutebadet)

Med anledning av det hårdnande finansklimatet och dess sammanfallande med sommarjobbspengarnas sinande har jag börjat se över mina matvanor. Det håller inte att äta oliver, fetaost och ruccolasallad hela tiden (fast en viss dos är ofrånkomlig), bye bye färdig hummus, lyxchoklad och tofu som kvällssnacks. Här är det födorationalisering som gäller. Vad hittade jag väl då längst in i skafferiets dolda vrår? Gröna linser. Jag säger bara: vilken höjdare. Nu är det min nya favorit; kokta i soja, lagerblad och timjan; kokta i balsamvinäger och vitlök; efterspäckade med dijonsenapsvinägrett; efterspäckade med citron, vitlök och persilja; ihop med ugnsstekta rotsaker; ihop med tomatsås och spaghetti; i alla sallader; ihop med allt. Där fick ni den gågna veckans matsedel. Jag mår prima och plånboken mår hyfsat.

3 kommentarer:

Peter sa...

När jag flyttade in i lägenheten tyckte min mamma att vissa saker i köket var nödvändigt, för överlevnad antar jag.

När jag typ 1.5år senare hade dåligt med pengar kollade jag runt lite i köket för att se vad som fanns. Hittade ett jeng fiskpinnar i frysen. Kom på att jag läst på internet att dom går att köra i brödrosten. Klaurt å betaut ungefär. Och det fungerar. Till pinnarna kan du ta varmt kranvatten och hälla i pulvermos.

Ifall du skulle tröttna på linserna liksom.

epic alien sa...

hahahah! tack för ditt stekheta tips Pete! jag dör! ..men jag har ingen frys så jag kommer tyvärr aldrig hitta några fiskpinnar(förhoppningsvis)

Peter sa...

Lugnt. (Ja fiskpinnar e ecklit.)