lördag 4 oktober 2008

en härlig lördag i solskenets tecken

..man sitter och lyssnar på Putumayo-skivor i en lugn och ljus lokal, samtidigt som kosingen rullar in. Ännu ljusare blev det när jag såg ett mail från min bror. Han får gästblogga lite igen, helt ofrivilligt:

"Nej, nu ska jag kopa vitlok och ga hem och laga middag. Har kyckling i en yoghurtmarinad med red curry paste, massor av ingefara och vitlok som jag ska slanga in i ugnen. Sa blir det gronsakswok med jordnotter, annu mer ingefara, chili och vitloken jag koper. Och ris. Det ska bli gott. Jag postar ett smakprov."

Jag väntar med spänning på den dagen då en doft av curry (och förmultnande kyckling från andra sidan jordklotet) ska sprida sig ur min brevlåda. Slurp.

Jag ska passa på att berätta lite om Putumayo. Det är en bra cd-serie med musik från jordens alla hörn, de har snygga och färgglada omslag. Mina favoriter är African Dreamland, One world many cultures och African Party. Arabic Acoustic är också rätt skön. Det är inte etno-jobbigt som man kanske kan tro, det är bara bra musik med vars hjälp man kan förflytta sig till ett lite varmare plejs.
http://www.putumayo.com/

Inga kommentarer: