torsdag 2 oktober 2008

sprickfärdigt

Jag hoppas att jag aldrig kommer att tala om mig själv som "undertecknad" i någon text jag skriver. När jag blir känd, menar jag. Jag tycker att det låter fånigt och klyschigt; det låter som att man förstorar och förminskar sin egen betydelse på samma gång. Det låter som att man tar sig själv på lite för stort allvar, samtidigt som man ger sken av att förringa sin egen person genom att reducera sig till en liten signatur, en blygsam "undertecknad". Men mest låter det bara uppblåst. Också jag har lärt mig att man ska undvika att skriva "jag" i mer seriösa texter, men "undertecknad" känns inte som ett alternativ. Därför är bloggen ett sådant bra medium - "JAG" äger på bloggen, inga ursäkter, ingen "undertecknad". Och hittar man en "undertecknad" i en blogg, då är det så fånigt att man dör.

"I skrivande stund" är ett annat hatuttryck i samma kategori.
Låtsasseriositet.

MVH,
Lilla jag

3 kommentarer:

Medelklassman sa...

Guilty as charged. Fan så pinsamt. Ska genast sluta.

epic alien sa...

det finns ju förstås, som alltid, vissa undantag.. Men ju fler som låter bli att använda det, desto bättre. Jag gillar din banner! diskbänksrealism, en favorit.

epic fail sa...

hahaha!