torsdag 17 april 2008

ÄNTLIGEN!

Jag har hållt er på halstret tillräckligt länge. Låt mig genast presentera linssalladen, Salade de lentilles aux lardons. Linssallad med bacon helt enkelt. Till Eve och alla andra som eventuellt inte låter sig frestas av rökta grisbitar säger jag: hacka i nåt annat som är salt och gott - gröna oliver? Halloumi?
I den händelse någon vill öva sig i lite köksfranska ger jag receptet (som jag förövrigt snott från någon fransk receptsida) både i originalversion och på svenska.
Êtes-vous prêts? Ok, let's go. C'est tout très internationale, och jättegott.

Pour 6 personnes :
250 g de lentilles vertes/250 g gröna linser ...gärna pyttesmå puylinser
200 g de lardons/200 g bacon
3 petits oignons frais/3 färska smålökar ...jag tog vanlig gul lök, typ 1 eller 2 st, och skar i klyftor
1 carotte/1 morot
1 bouquet garni (laurier/thym)/1 kryddbukett (lagerblad/timjan) ...inte så petigt, jag hade i ett eller två lagerblad och lite torkad timjan

Sauce vinaigrette/vinägrett :
2 échalotes/2 schalottenlökar
2 cuillères à soup d'huile d'olive/2 msk olivolja
2 cuillères à soup d'huile de noix/2 msk hasselnötsolja ...men såna avancerade saker fanns inte till hands så jag tog rapsolja istället
2 cuillères à soup de vinaigre de vin/2 msk vinvinäger ...jag tog vitvinsvinäger, men det går säkert bra med rödvinsvinäger också
1 filet de vinaigre balsamique/1 strimma balsamvinäger
sel et poivre/salt och peppar

Versez les lentilles dans un faitout et couvrez-les d'eau./Häll linserna i en "görallt" höhö..det betyder egentligen "gryta" och täck dem med vatten.
Pelez les oignons frais./Skala de färska lökarna.
Epluchez la carotte, lavez-la et coupez la en fines rondelles./Skala moroten, tvätta den och skiva tunt.
Mettez les oignons et la carotte dans le faitout./Lägg löken och moroten i grytan.
Ajoutez le bouquet garni, salez, poivrez./Tillsätt kryddbuketten, salta, peppra.
Mettez à cuire sur feu moyen pendant 30 minutes./Låt koka på mellanstark värme i ca 30 minuter ...med lock, skulle jag vilja tillägga - om någon nu skulle tveka
Pendant ce temps, pelez les échalotes et coupez les finement./Under tiden, skala och finhacka schalottenlökarna.
Préparez la sauce vinaigrette/Förbered vinägretten:
(Blanda ihop alla ingredienser som står under vinägrettrubriken här ovanför, förutom schalottenlöken ...fast jag tycker man kan blanda i den också)
Dans une poêle, faites dorer les lardons./Bryn baconet i en stekpanna.
Servez les lentilles chaudes parsemées de lardons et d'échalotes. Arrosez de vinaigrette./Servera linserna varma, beströdda med bacon och schalottenlök. Vattna med vinägrett.

Och nu tänker jag INTE skriva Bon appétit! Tänk så förutsägbart det hade varit.

Inga kommentarer: