onsdag 6 augusti 2008

Diskgrodan

Nyss när jag stod och diskade hoppade en groda ur min mun, helt oförberett. Det jävla durkslaget var bara i vägen hela tiden så till slut sa jag: Far åt helvete jävla a***!
Oj vad sa jag? tänkte jag sekunden efter. För det första: Varför blev jag så arg? (svar: hata disk jag är trött), men framför allt: Varför sa jag far åt helvete och inte dra åt helvete, som ju är mer vanligt i dagens Sverige? Hur som helst kände jag i efterhand att far åt helvete är mycket mer effektfullt och läskigt.

Bloggfråga: Vad tycker ni, vilket av alternativen blir man mest rädd av?

1 kommentar:

epic fail sa...

i mitt barndomshem används fortfarande ordet far och därför tycker jag att dra blir läskigare.

Eller jag försöker föreställa mig att nån kompis helt oväntat skulle säga det till mig, far åt helvete!/dra åt helvete! och då känns absolut dra värre. det blir liksom mer direkt från hjärtat, iallafall om det inte var en person som använde verbet fara till vardags.

men det som avgör mest är ju tonfallet.