söndag 6 juli 2008

Historiska musikögonblick

Jag brukar inte romantisera historiska musikögonblick, om någon frågar mig vilken kändis, död eller levande, jag helst skulle vilja träffa så svarar jag nog "ingen", och jag skulle inte gräma mig nämnvärt över att missa en viss konsert. Jag är helt enkelt inte nördig på det viset (men jag vill understryka att jag inte ser ordet "nördig" i denna bemärkelse som något negativt). Men det finns faktiskt en grej jag önskar att jag hade upplevt, och det är detta:
Jag skulle vilja ha sett och hört Gimme Shelter framföras live under Rolling Stones USA-turné 1969. Det är världens bästa låt tror jag. Och ett av världens bästa band. Alla som inte har sett dokumentären Gimme Shelter måste göra det. Det är för er egen skull. Här är en trailer.



Det hade även varit lite häftigt att bevista Woodstockfestivalen samma år.

Nu när jag börjar tänka på det så blir jag faktiskt lite romantisk. Den mest historiska konsertupplevelse jag har haft var nog när jag och Eve såg Kent på vår första Hultsfredsfestival 2001. Hela den festivalen var historisk för oss. Vi skrev till och med en bok om det hela, på plats. Förevigat föralltid.

Inga kommentarer: