lördag 5 juli 2008

Konsert

Jag var på konsert igår. Det gällde Timo Rejsinen/Raisinen/Raceinen (fast jag vet att det stavas Räisänen) på Debaser. Jag är inget Timo-fan egentligen, men jag ville ändå ta tillfället i akt att hänga med dem som bjöd med mig, några som har färgats av samma uppväxtfärg som jag - det öde landskapets och de eviga bussfärdernas färg. Man har en viss samhörighet. Det är dessutom ena hyvens killar. Det är min brors kompisar. Min bror är bortrest på alldeles för lång tid, så jag tar hand om hans vänner så länge. Hans vänner är mina vänner. Dessutom gillar jag att bli bortförd utanför mina egna favoritsfärer, det är spännande och gör livet större.
Slut på filosofi för den här gången.

Timo var faktiskt ett riktigt live-snille. Helt sympatisk, enkel och röjig. Snäll och fräck på samma gång. Så som det bör vara på en popkonsert. Men bäst var ändå förbandet, I ARE DROID. Övriga i gänget tyckte att de var lite slätstrukna tror jag. Men jag älskade melodierna och den ödsliga rösten.



När vi skulle åka hem träffade vi några vilsegågna fransmän på kortvisit i Sverige. De ville komma till "Kataplan". Jag ba "Bonsoir" och sen tog jag på mig rollen som hjälpsamt språksnille, ledde ner dem till tubens röda linje och passade på att berätta lite om vart man bör gå ut i Stockholm, pedagogiskt pekande på tunnelbanans linjekarta. Jag går nästan aldrig ut och känner till ungefär tre ställen i Stockholm. Men ändå.

Så småningom kom min tunnelbana, jag hoppade på och satte mig förnöjt flinandes, så himla nöjd med att kunna prata franska. Vad hände då? Jo två mörkhyade fransmän, typ ursprung Elfenbenskusten, kom och satte sig bredvid mig. De delade på en iPod. En av dem vände sig mot mig med sin lur och sa någonting som jag inte riktigt uppfattade. Men jag svarade: Magic System?* Han sken upp och min mun hasplade ur sig en liten fin fransk harang. Så fick jag briljera igen. Så himla
t r e v l i gt. Språk spränger gränser hörrni. Ibland kan jag bli avundsjuk på alla som verkligen behärskar någonting konkret, som kan hantverket bakom något: Eve som kan konsten med tyg, Matilda som kan konsten med glas, Fredrik som kan konsten med gitarren. Men ett språk är faktiskt också en konkret kunskap i ungefär samma klass, ett så kallat know-how, med ett visst mått av know-why inblandat också. Eventuellt.

* en grupp från Elfenbenskusten som sjunger på franska. Det svänger:

Inga kommentarer: