måndag 9 juni 2008

Fatso!

En grej till bara. Jag började mitt sommarjobb idag, samma som förra sommaren. Bernt, en man i sina bästa år, välkomnade mig med:
- Fan, haru gått upp i vikt?

Ja, varför smussla? Ärlighet är härligt. Fast jag vet inte om han såg rätt, minns inte vilket skick jag var i förra sommaren. Jag försökte ta frågan (som ju mer kändes som ett påstående) som en karl hur som helst, det vill säga inte bry mig. Maybe Bernt, kanske jag har lyckats bygga på mig några extra kilon muskler och pondus nu när du säger det. Sa jag inte, men försökte mentalt känna.

2 kommentarer:

epic fail sa...

HAHAAA shit vad roligt! Men också konstigt

epic alien sa...

men jag tror att det är typiskt en man i 60-årsåldern, och speciellt en som är som Bernt, att säga något sådant. Jag gissar att 1. Han tycker inte att det är nån stor grej om nån väger några kilo mer eller mindre - inte en tanke på att nån skulle kunna bry sig (och detta är i så fall en skön inställning - tänk vad mycket mindre laddat det skulle bli om folk bara sa helt naturligt typ "fan haru gått upp i vikt". Fast också jobbigt kanske).
2. Har man en plufsig bubblig munkjacka och otympliga blåställsbyxor så ser man lite stor och oformlig ut, och ja, då är man väl lite tjockare i Bernts ögon.

Min yngre och mer civiliserade kollega sa: "Men Bernt, sådär säger man väl inte"