onsdag 11 juni 2008

Radio + handarbete = mat + vin

Idag har jag stått och skrapat upp ogräs hela dagen, med P1 i hörlurarna. Mitt sommarjobb är ultimat, man får både den fysiska och den intellektuella sidan tillfredsställda samtidigt. Och i kombination är dessa två som när man har ett perfekt vin till maten: 1+1 blir 2, eller hur man brukar säga. Alltså kroppsarbete är skönt, lyssna på P1 är trevligt och lärorikt, men gör man båda samtidigt får man ut mycket mer av både kroppsarbetet och radiolyssnandet, de skapar en ny helhet. Så har jag det just nu, det är fint. Idag lyssnade jag exempelvis på partiledardebatt, vilket jag aldrig skulle ha tålamod till i vanliga fall. Men med skrapan i hand blir man fokuserad och då blir det mer intressant att lyssna. Man tar in allt. Så borde skolundervisning gå till.

Man måste gå och lägga sig tidigt bara, det är nackdelen.

Radiohandarbete är min nya favorithobby. Jag är aldrig så harmonisk som när jag får göra dessa två saker samtidigt (om man räknar bort harmonin i att kramas med någon man är askär i, DET är äkta harmoni i varenda cell). Senaste kombinationerna var:

måla bokhylla + "Karlavagnen"
sy om kläder + "Meny"
packa väska + "Samtal pågår"

Det händer något så att man minns både vad som sas i radion och vad man gjorde mycket tydligare än annars.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej

Det optimala är om man äger ett par hörselskydd med inbyggd radio. Garanterat no störningar.

Ordspråk: Att lyssna på radio är som att äta med öronen.

/Peter@syntax error på skiva

epic alien sa...

hej hej!

Syntax error på skiva? Va e de?

Vad lyxigt med såna hörlurar! Har du såna på jobbet? Jag har mina värdelösa Claes Ohlson-lurar som bara ramlar ur öronen hela tiden. Först hängde sladden och dinglade och jag ryckte ur dem med min arbetande arm hela tiden. Men jag såg att de andra gubbarna stoppar sladden innanför tröjan så nu gör jag det med. En kall och tanig plastorm mot magen är najs.