onsdag 18 juni 2008

Sågen och rosen <3

Idag läste jag en asdålig recension i City eller Metro. Deras recensioner är alltid dåliga. De kan möjligtvis ge en fingervisning om vad en viss person (recensenten, men det skulle lika gärna kunna vara grannen Vemsomhelst) tyckte om filmen, boken eller skivan, men i övrigt ger de ingenting. Ingen överraskande infallsvinkel, inga tecken på specialkunskaper, inget oförutsägbart, inga språkliga skills. Inget intressant. Oftast är det recenserade inte recensentens "grej" riktigt, personligen faller det inte recensenten i smaken, eller så gör det det. Men vad har det med saken att göra? De ska väl recensera i egenskap av musik-, film- eller litteraturkännare? Nej tydligen inte. De recenserar i egenskap av kulturkonsument-precis-som-du-&-jag. Ofta är det helt enkelt bra eller dåligt, eller kanske lite både och. Tihi. Men det kan ändå vara bra att läsa de här recensionerna, för man kan t ex bli påmind om en viss musikgrupp man hade glömt att man skulle kolla upp. I eftermiddag har jag kollat upp Cut Copy. De är jättebra, säger jag helt enkelt, eftersom jag inte är recensent.

1 kommentar:

epic fail sa...

vilken LÅT. Och vilken bra betraktelse!