söndag 4 maj 2008

Koder

För några dagar sedan diskuterade de i radion bruket att avsluta meningar såhär: ...
T ex "Ok jag kommer, vi ses där..."
Jag tror att det hela var ganska ovetenskapligt, men de påstod i alla fall att 40- och 50-talister (eller var det 50- och 60-?) har en förkärlek för det här. Mamma kände igen sig. Personligen tycker jag det är lite besvärande när folk envisas med att sätta ut punkter på det där viset, jag får liksom känslan av att de försöker säga något mer utöver det de faktiskt skriver. Ett underliggande, förmodligen allvarligt, budskap som jag borde förstå. T ex "Ok jag kommer, vi ses där..." ("...och då ska du döden dö, din tönt")

Annars känns det som att en grej som är väldigt ute just nu, i alla fall i min generation, är bruket av utropstecken. Kan ni tänka er va! Utropstecken är väl den naturligaste sak i världen! Jag tror att skepsisen mot utropstecknen beror på att de signalerar en viss entusiasm och i den här tillvaron ska man helst vara sval och lite blasé. Gärna ironisk. Tänk er kombinationen ironi och utropstecken. Det är en inte helt enkel addition (fast det går). Personligen tycker jag att utropstecken är användbara. Jag gillar entusiasm. Fast jag gillar ironi också.
(!)

2 kommentarer:

epic fail sa...

Jag vet så himla sant! En del avslutar ju typ varje mening med prickar... man låter liksom så osäker då också... eller hotfull... liksom... flåsig i största allmänhet...

epic alien sa...

jaa FLÅSIG! usch vilket hemskt och talande uttryck.
Fan Eve, jag vill ha semester.