fredag 30 maj 2008

Mina värsta miljösynder

Jag lever hyfsat miljövänligt: jag sopsorterar, jag äter knappt något kött, jag åker kollektivtrafik och har ingen bil, jag köper ekologiskt när andan faller på och hålet i plånboken är tillfälligt bortglömt. Dessutom bor jag litet och förbrukar därför mindre el på uppvärmningen.

Men jag har ett par svarta får i miljötjänsthagen. Nummer ett är att jag inte stänger av duschen när jag tvålar in, schamponerar och balsamerar mig. Det här är mycket, mycket illa... Vatten- och elförbrukningen är nästan det man mest borde tänka på att minska, eftersom vi helt naturligt och utan att reflektera slösar så mycket med det. Detta leder oss helt brutalt in på min andra miljösynd, nämligen det att jag alltid måste ha en massa smålampor tända överallt.
De här två ovanorna är två av mycket få miljöbeteenden som jag har svårt att tänka mig att bryta. Tanken på att frysa under intvålningen, eller att sitta och uggla i ett OMYSIGT ljus, alternativt mörker, fyller mig med skräck. Men jag jobbar på det.

Eftersom jag håller på att forma om den här bloggen till ett enkätforum frågar jag: Vilka är era värsta miljösynder?

1 kommentar:

epic fail sa...

Min största synd är oxå att jag duschar länge och kokhett. plus att jag gillar physalis så jag köper det oavsett om det är fraktat från colombia.
för längesen när jag hade häst så lämnade jag radion på i stallet när jag red ut för att det lät så trevlig när man kom tillbaka och musiken var på.
men det var nog allt.